Bloggroll

Pages

6 September 2011

festivalul Enescu – episodul 1. călătorie în Siberia


Îmi place Festivalul Enescu. Îmi place şi că, faţă de acum câţiva ani, când puteai să îţi cumperi bilete şi în seara concertului, acum abia am reuşit să mai găsesc locuri la unele spectacole cu mai mult de o lună înainte de a avea loc.

Aseară am fost la primul dintre ele, al Ensemble Orchestral de Paris. Mă pregătisem să fiu impresionată de Henri Dutilleux cu al său Mystère de l’instant, din cauza titlului şi a faptului că este vărsător. Am fost însă răvăşită de ce s-a întâmplat după pauză, la Simfonia nr. 4 "Los Angeles" a lui Arvo Pärt.

Sursa: www.sxc.hu 


Estonianul Arvo Pärt are o poveste de viaţă interesantă (după nişte conflicte cu autorităţile sovietice, a emigrat în 1980 la Viena), însă cum pare a fi introdus mai curând la categoria „muzică sacră”, o simfonie despre o lume mai bună a unui om catalogat drept „A mystic in La La Land părea cel puţin ciudată.

o poveste

Simfonia „Los Angeles” a avut premiera în 2009 şi îi este dedicată oligarhului rus Mikhail Khodorkovsky, pe vremea când era întemniţat în Krasnokamensk, situl ce găzduieşte cea mai mare mină de uraniu a Rusiei. De altfel, avea reputaţia unui loc din care prizonierii nu se mai întorc, pentru că erau utilizaţi la muncile din mină.

Khodorkovsky era în 2004 cel mai bogat om din Rusia, însă acest lucru nu l-a salvat de la a fi arestat şi condamnat pentru fraudă, stârnind un val de acuze privind influenţele politice din procesul lui. Într-o oarecare măsură, şi pentru că Khodorkovsky s-a implicat înainte de arest în politică.

Ce mi se pare mai interesant este că omul nostru are o viziune foarte neobişnuită asupra Rusiei, care, cel puţin la nivel declarativ, pare a milita pentru politici sociale, investiţii străine, lupta împotriva corupţiei, business bazat pe responsabilitate socială. Mie mi-a plăcut la nebunie analiza lui din A Time and a Place for Russia, apărută în New York Times.

www.sxc.hu

Dincolo de asta, el şi susţinătorii lui sunt extrem de prezenţi şi bine organizaţi în on-line, prin Khodorkovsky & Lebedev Communications Center, o platformă care adună, pe lângă istoricul şi analizele proceselor, tot felul de articole pe marginea filozofiei lui Khodorkovsky despre societatea rusă, dar şi o colecţie impresionantă de declaraţii ale susţinătorilor lui – de la Amnesty International până la Elie Wiesel sau Mario Vargas Llosa.

Iar Arvo Pärt îi dedică o simfonie, una atât de contradictorie şi de frumoasă încât pe mine m-a făcut să simt aerul rece de Siberia, acolo, în scaunul meu din Sala "Mihail Jora" a Societăţii Române de Radiodifuziune...

Şi dacă, aşa cum spunea editorialistul Washington Post, Khodorkovsky a făcut ca apărătorii drepturilor omului şi liderii de opinie ai statelor democratice să treacă peste scepticismul unui dizident rus care nu este poet, ci antreprenor (ajunsese chiar pe locul 16 al Forbes, la un moment dat!), atunci sigur şi luminile LA-ului pot călători mistic până în Siberia. Pentru a spune poveşti frumoase despre capitalism, vendette politice sau sisteme judiciare corupte. Mie mi-a plăcut.


0 comments :