Sursa: sxc.hu |
În noiembrie eram în Brazilia la
International Anti-Corruption Conference.
Dincolo de concentraţia incredibilă de participanţi care se adună pentru a
discuta orice domeniu care ar avea o legătură mai mică sau mai mare cu
corupţia, formatul oferă spaţiu pentru mici încântări. Din întâmplare sau nu,
am nimerit în prima zi la un workshop despre anticorupţie în fotbal.
Cu siguranţă oricine urmăreşte
cât de cât lumea sportivă a auzit măcar o dată despre atenţia tot mai sporită a
lumii fotbalistice pentru combaterea corupţie. Desigur, de cele mai multe ori
vorbim despre meciuri aranjate, despre mafia pariurilor sau despre cum se spală
banii prin transferuri (sună cunoscut, nu?). La un moment dat, expertul UNODC din
workshop a citat chiar şi statisticile care fac ca în ţara vecină să facă ocupaţia de
patron de club de fotbal una foarte periculoasă (în Bulgaria fuseseră ucişi
anul trecut vreo 7 finanţatori din fotbal).
Mânată de mândria patriotică, dar
şi profitând de avantajul de a fi una dintre puţinele femei rătăcite printre interesaţii
de fotbal, îmi fac curaj şi ofer onoratei săli că noi stăm muuult mai bine
decât vecinii, iar a fi finanţatorul unui club de fotbal în România nu doar că
nu te omoară, ci chiar te face mai puternic.
Ei, normal că italienii o
făcuseră înainte (Acum ori niciodată să
dăm dovezi la lume/ Că-n aste mâni mai curge un sânge de romaaaan) şi că
tehnica asta mai are şi un nume pompos: ”image laundering” (care se deosebeşte de obişnuita cosmetizare sau de PR prin faptul că are mecanisme similare procesului de "money laundering"). Desigur, mecanismul
e şi simplu, şi logic: în general funcţionează pentru personaje cu averi
dobândite pe căi suspecte care achiziţionează un club de fotbal şi, printr-un
efect de contagiune, devin populari pentru că vorbim de cel mai popular sport.
Un lucru este de apreciat totuşi
la această situaţie: spălarea are loc „pe faţă”, este vizibil şi „subiectul”
spălării, cât şi „detergentul utilizat”. Ce se întâmplă însă când nu este clar
cine vrea să se spele şi cu ce?
Sursa: sxc.hu |
Din această perspectivă, cred că
acesta ar fi trebuit să fie mesajul Comisiei Europene cu privire la media din
România. Sigur, avem nevoie de etică în mass-media. Însă cred că aceasta nu
poate fi rezultatul unui construct artificial (codurile şi reglementările se
vor putea transforma, din păcate, tot în căsuţe bifate), ci mai curând al unei
auto-reglementări a pieţei (într-o dinamică bi-direcţională furnizor-consumator
de media).
Comisia Europeană nu putea însă cere României să implementeze un sistem transparent prin care să fie accesibile datele privind cei care deţin organizaţii media. Iar asta dintr-un motiv foarte simplu: nici în restul Uniunii Europene nu (prea) există astfel de registre ale proprietarilor de media, deşi acestea sunt cerute de ani de zile de către societatea civilă şi de către (unii) jurnalişti.
Ştiţi care este vestea bună? Sunteţi cetăţeni europeni şi aveţi drepturi :)
Pentru că e o problemă europeană şi pentru că nu există reglementări comprehensive în acest domeniu, astăzi a început campania European Initiative for Media Pluralism de promovare a European Directive to protect Media Pluralism and Press Freedom. Aceasta propune inclusiv o serie de măsuri în ceea ce priveşte proprietarii de organizaţii media.
Şi pentru că începând de anul
trecut cetăţenii europeni au drept de iniţiativă legislativă (dacă sunt peste 1
milion şi din peste 7 state membre UE), vă propun să semnaţi petiţia aici.
P.S. Pe 5 februarie, Comisia Europeană a publicat două propuneri pentru completarea cadrului existent cu privire la combaterea spălării banilor (o directivă şi un regulament). Acestea fac parte dintr-un pachet de politici mai larg de luptă împotriva criminalității, a corupției și a evaziunii fiscale. Partea bună este că directiva presupune că persoanele juridice vor trebui să păstreze registre cu informații privind identitatea persoanelor care se află de fapt în spatele societăților, ceea ce oferă o alternativă de a afla şi cine se află în spatele organizaţiilor media. Dar despre cât de bine implementează România politicile de combatere a spălării banilor, cu altă ocazie...
1 comments :
bine jucat ;)
Post a Comment