Astăzi am avut
onoarea ca, după nişte ani de absenţă, să fiu invitată la inaugurarea anului
şcolar 2011/2012. Evident, mi-am pus rochiţa toamnă/iarnă 2011/2012 şi tocurile
comode, obişnuită fiind să fiu sinceră cu mine şi să admit că sigur voi fi în
întârziere.
Invitaţia a venit
şi într-un loc minunat, la Liceul Coşbuc, unde boboaca mea preferată îşi începe
periplul prin
ceea ce se pare că va fi prima generaţie cu gimnaziu de 5 ani şi o nouă atitudine guvernamentală faţă de educaţie. De asemenea, fiind eu într-o dispoziţie melomană zilele acestea, nu puteam rata audiţia imnului naţional din deschiderea anului şcolar.
ceea ce se pare că va fi prima generaţie cu gimnaziu de 5 ani şi o nouă atitudine guvernamentală faţă de educaţie. De asemenea, fiind eu într-o dispoziţie melomană zilele acestea, nu puteam rata audiţia imnului naţional din deschiderea anului şcolar.
Politici publice
şi efecte
Uite aşa am ajuns
să nu mai fac parte din corul celor ce deplâng faptul că degeaba se fac politici
publice în România, că oricum ele nu se implementează. Politica aceasta
educaţională cu aer de proiect de construcţie naţională a fost anunţată ieri
dimineaţă de către ministrul Funeriu şi iat-o având efecte în mai puţin de 24
de ore. În sensul că da, s-a auzit imnul din boxele montate pe fugă în curtea
liceului (se auzea cam prost).
Dar lumea a stat
cuminte, aşteptând poate mai răbdător finalul momentului decât în cazul
tradiţionalelor (pe vremea mea?) slujbe religioase de început de an. Trecând peste
efectele produse în cei mai trecuţi prin viaţă dintre noi (pe mine şi mama
boboacei ne-a prins la o ţigară), i-am întrebat pe beneficiarii finali ai
politicii dacă s-au emoţionat la auzirea imnului naţional.
Alecu, 9 ani şi 11 luni, clasa a V-a intensiv engleză,
Colegiul Naţional Bilingv George Coşbuc Bucureşti, alias Boboaca preferată spune că:
Ăăă, stai o clipă că mă emoţionez acum. Aşa. Nu aşa de tare fiindcă l-am mai ascultat şi înainte, dar m-am emoţionat puţin pentru că e prima mea zi din ciclul gimnazial, dar până la urmă asta ni se întâmplă tuturor, creştem.
Leia, clasa a IV-a Step by Step, Şcoala nr. 23 Sf. Silvestru
Bucureşti, care tocmai a împlinit 9 ani acum 3 zile, ne face să ne întrebăm
dacă această politică nu a fost cumva inspirată din bunele practici déjà
existente:
Nu, nu m-am emoţionat. A fost normal pentru mine. [Ascultaţi des imnul la şcoală?] Da, în fiecare an numai asta facem.
Realităţi de la
faţa locului
Ei, eu ştiu că locaţia aleasă pentru această experienţă nu e
tocmai reprezentativă la nivel naţional, dar chiar şi aşa se pot trage câteva
concluzii – copiii aceştia sunt atât de liberi încât mi-e greu să cred că în
cultura lor se va insera ceva ce nu ia în calcul alegerea lor. Iar alegerile au
atâtea componente încât doar uitându-te la multitudinea de combinaţii de skinny
jeans din curtea Colegiului Coşbuc îţi dai seama că la mijloc sunt şi factori
sociali, culturali, raţionali, emoţionali, simbolici etc, încât ar fi stupid să
ne imaginăm că simplul fapt că la un meci de fotbal a fost intonat greşit imnul
naţional este un motiv suficient ca în ei să mişte ceva semnificativ.
Iată cum explică Alecu alegerea vestimentară pentru
deschiderea anului şcolar:
Mi-am pus nişte blugi negri pentru că fac parte din stilul meu, mă îmbrac zi de zi cu ei (exceptând zilele când am educaţie fizică), o bluză nouă, cumpărată cu o zi înainte, având pe ea un iepuraş, de la Dark Dudes, pentru că este nouă ca şi acest an şcolar, şi o vestă neagră, cu obişnuiţii mei tenişi.
Leia recunoaşte şi ea că în alegerea ţinutei potrivite nu
intră doar ceva impus:
O ţinută alb cu negru, adică un top alb, o fustă albă şi colanţi negri, pentru că mi s-a părut mai specială.
În fine, poate
într-un final este doar o chestiune de gusturi, însă mie mi s-a părut că
ropotele de aplauze au avut incomparabil mai multă intensitate la discursul directoarei
adjuncte despre a pune împreună vision &
action, decât firavele aplauze de după imn...
Epilog
Alecu, boboaca
preferată, vrea să mai adauge după cum urmează:
Mi-a plăcut foarte tare prima mea zi de şcoală; îmi place foarte tare diriga mea şi cre' c-o să-mi amintesc această zi întotdeauna. Apropo, mulţumesc tare că ai venit cu mine în ziua aceasta specială. Mulţumesc şi pentru întrebări şi sper că ţi-au plăcut răspunsurile mele.
Eu îi răspund că
mă voi mai duce :) Nu (numai) din subiectivism, ci şi pentru că sunt tare
curioasă să văd ce se alege şi de alte două măsuri: evaluarea iniţială la nivel
de ţară după primele două săptămâni şi noile motive de lamentare, sistemele de
pontaj în şcoli şi interesantele statistici rezultate din comparaţia absenteismul
elevilor vs. al profesorilor.
4 comments :
Dap, noua atitudine guvernamentală... Sincer, m-ar fi încântat una mai puţin fresh, da' ceva mai coerentă. Din păcate, iar (adică IAR) ţine unul să-şi pună amprenta de reformator pe sistemul de învăţământ românesc. Şi numai dacă mă gândesc la perspectiva gimnaziului de 5 ani, dau din coadă de fericire că boboaca preferată va face clasa a noua într-un liceu. :)
În rest, om trăi şi om vedea... eventual, om vedea şi "transformarea mediului social", cum zicea, prin interpus, interminabilul discurs onţanian de azi dimineaţă, din care copchii care sigur l-au ascultat au desprins, fără îndoială, esenţa. Sau, cine ştie, poate prindem şi noi doi-trei ani fără alte transformări majore ale mediului educaţional, fără altă reformă după reforma la reforma consecutivă reformei...
Nu c-aş fi nici eu cine ştie ce coerentă la ora asta de sleepover, oră la care zboară perne prin atmosferă şi în care cineva îşi alege, cu greu, toaleta de mâine... ;)
Cred ca exista si un complex Spiru Haret printre politicieni si cred ca e mai frecvent decat complexul Cuza. Tu n-ai vrea sa se cheme niste copii "generatia x-ulescu"?
Mda, Alecu face parte din generaţia Funeriu. Că sunt fericită, e puţin spus.
Post a Comment